Sakkorahaa serpentiiniin

10.7.2016. Päivä numero 15. Suomen sataa-paistaa-salamoi -säässä.

Ukolla on autokuume. Sille on ihan perusteltu syy. Huomenna on tarkoitus luovuttaa uudelle omistajalle taloutemme viimeinen moottorikäyttöinen kulkupeli. Jos ei moottoripyörää lasketa. (Vink vink, ruosteenruskea laatu-HD etsii uutta rakastajaa. Yhdenmiehenpeli, masokistikyytiläiselle tarjolla istuimeksi vain takavalon umpio.).

Auton hankinta on pian ajankohtaista. Tarvitsemme kaaran, jotta mies pääsee työhön.

Ei tule talouteen Tiidaa ei Rolls Roycea, ei avo-Mersuakaan. Ensimmäinen on liian pieni ja turvaton kaikkien keikkarekankokoisten maastureiden joukossa, Rollssi vaatisi vuokrapalmun sijaan oman öljykentän, Mersu ja monet saksalaiset merkit ovat sikäläisittäinkin melko kalliita ylläpitää. Tarjolla ei ole long life -huoltoja, vaan auto on huollettava n. 10-20 tkm:n välein. Ja kyllä, merkkihuolto vaatii pelimerkkejä.

Ajonopeudet ovat Dubaissa suuria. Liikennekulttuurista kielii varmaan sekin, että kesäkuussa ajelimme taksilla 60-alueella 135 km/h. Ei jääty jalkoihin, muttei ohiteltukaan. Ei tarvinnut, sillä nopeus oli kaikilla lähes sama.

Kun liikenteessä sattuu, niin sattuu. Täyskasko-tyyppisiä vakuutuksia ei myönnetä kuin kaikkein uusimpiin autoihin. Vakuutus ei kenties pelasta vahingon sattuessa henkiriepua, mutta siitä on apua, jos peltiä ruttaantuisi.

Vakuutukset on mamulla siis syytä olla kunnossa.

Ja mitä tulee ylipäätään käytettyjen autojen hankintaan, ostaja on yleensä melko omillaan. Jos pari vuotta liikennöity kärry jättää tien poskeen ostoa seuraavalla viikolla, voit vain todeta tehneesi huonot kaupat.

Kun auto ostetaan käytettynä, myyjän täytyy käydä maksamassa kaikki mahdolliset ylinopeus- ja muut sakot. Täällä asuvat tiesivät kertoa, että sakkoja kannattaa käydä maksamassa ramadanin aikaan, sillä silloin saattaa saada alennusta.

Autojen start and stop – ominaisuudet ovat vitsi. Auto käy aina kun mahdollista, mikä takaa myös auton pysymisen viileänä. Bensa on edullista ja sillä käy kaikki. Dieseliä ei myydä, eikä juuri alle 2-litraisella koneella käyviä autoja.

Mikä ilmastosopimus?

Maalaisella riittääkin nähtävää, kun valot risteyksessä vaihtuvat. Siinä missä vuokra-Yariksessa kuski kuumuu ja moottori parkuu, viereisiltä kaistoilta saattaa syöksyä matkaan viisi urheiluautoa ja kuusi jotain muuta, joiden perätekstejä ei ennätä tavata.

Ja mitä tulee sakkoihin, kannatan moista maksetaan myydessä -käytäntöä myös Suomeen. Jos minulla olisi ollut tilaisuus maksaa kaikki viiden vuoden aikana saamani 12 parkkisakkoa vaikka vappualella -10%, niin olisi lapsellakin ollut isompi heliumpallo.

 

Mainokset

One thought on “Sakkorahaa serpentiiniin

  1. Törmäsin tänään blogiisi kun selailin vanhoja postauksia Facebookin Ulkosuomalaisten blogit -ryhmästä ja luin kaikki tekstit yhdeltä istumalta. Toivottavasti jaksat kirjoitella jatkossakin, hurjan mielenkiintoista ja ihanan lennokkaasti kirjoitettua!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s